‘Zorg goed voor onze stad en voor elkaar.’ Dat was de afscheidsopdracht aan alle Amsterdammers van Eberhard van der Laan, als burgemeester van Amsterdam. Zijn gedachtengoed was de inspiratie voor het Eberhardje. In samenwerking met de rasechte Amsterdamse bakker Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten is het Eberhardje op 5 mei 2018 gelanceerd. De horeca in Amsterdam omarmde het koekje en deed het groeien.
Groter denken, kleiner doen
Het team achter de Eberhardjes, vertegenwoordigd door Ineke Kuiper en Résalieke Vlieger, gelooft in goed ondernemerschap. Als je het geluk hebt mooie ondernemende avonturen te beleven, hoe mooi is het dan om de resultaten daarvan te delen in jouw stad? Dat is waar het team al sinds 2018 aan werkt. Dit doen zij samen met ondernemers in Amsterdam die het koekje serveren of verkopen en de bewoners en bezoekers van Amsterdam die het koekje kopen.
Een koekje dat écht van de stad is
De nettowinst van het koekje vloeit via ‘de Stichting Hart voor je stad’ terug naar de stad. Vandaar dat de stichting eigenaar is van merk en logo van de Eberhardjes. Iedereen die bijdraagt in het proces om de koekjes te serveren of te verkopen, draagt automatisch een deel af aan de stichting. De stichting steunt initiatieven van Amsterdammers voor Amsterdammers en maakt het goede in de mens zichtbaar. Dit doet de stichting onder andere in samenwerking met de buurtfondsen van Mensen Maken Amsterdam.
Amsterdam 750 jaar
In 2025 bestaat Amsterdam 750 jaar. In dat jaar vinden veel festiviteiten plaats. De ambitie van team Eberhardjes is dat het koekje dan overal wordt geserveerd, waardoor we samen communiceren dat we ‘Goed voor onze stad en voor elkaar’ willen zorgen. De komende jaren staan dus in teken van de groei van het Eberhardje.